درگاه جامع
موتور تولید شبکه اجتماعی موتوشاب
با استفاده از «موتوشاب»، در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه، شبکه اجتماعی خود را طراحی کرده و استقرار دهید.
توسعه موتور بومی تولید شبکه‌های اجتماعی به منظور تسهیل فرآیند طراحی و پیاده‌سازی شبکه اجتماعی توسط متولیان داخلی. موتوشاب با تاکید بر امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، تمرکز بر نیازمندی‌های داخلی و معماری قابل توسعه، بهترین گزینه برای تولید یک شبکه اجتماعی ایرانی است.
دریافت موتوشاب مشاهده دمو
مجموعه توصیه‌های امنیت و حریم خصوصی
از امنیت و حریم خصوصی کاربران شبکه اجتماعی خود محافظت کنید.
تهیه و نشر مجموعه‌ای از توصیه‌های فنی و مدیریت در حوزه امنیت و حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، به منظور مطالعه متولیان و افزایش سطح امنیت و حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی داخلی.
مطالعه توصیه‌ها
بستر ارزیابی امنیت و حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی داخلی
سطح امنیت و حریم خصوصی شبکه اجتماعی خود را ارزیابی نمایید.
ارائه خدمات سنجش و ارزیابی امنیت و حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی داخلی
  • از طریق پاسخ‌گویی به فرم‌های خوداظهاری
  • دارای فرآیند و روشگان مشخص برای تجمیع نتایج و سطح‌بندی
  • مبتنی بر توصیه‏‌های امنیت و حریم خصوصی ارائه شده در درگاه شاب
  • با هدف افزایش اطمینان کاربران برای فعالیت در شبکه‏ اجتماعی
بسته آگاهی‌رسانی فعالیت امن در شبکه‌های اجتماعی برخط (شاب)
با اطلاع و آگاهی بیشتری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حاضر شوید.
ارائه بسته آگاهی‌رسان حاوی مجموعه‌ای از مقالات آموزشی به منظور افزایش اطلاعات کاربران در زمینه فعالیت مطمئن در شبکه‏‌های اجتماعی از جمله امنیت، حریم خصوصی و اخلاق در فضای مجازی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی.
مقالات آگاهی‌رسان
اینفوگرافی‌های امنیت و حریم خصوصی
مطالب مفید و با اهمیت در مورد امنیت و حریم خصوصی در فضای مجازی را در قالب اینفوگرافی ببینید.
  • تهیه و طراحی مطالب آموزشی مهم و مفید در قالب اینفوگرافی
  • با هدف افزایش آگاهی کاربران در زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • مناسب برای انتشار در اماکن عمومی به‌ویژه سازمان‌ها و شرکت‌ها
مشاهده اینفوگرافی‌ها
همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی

  • آغاز فعالیت درگاه ارائه خدمات و محصولات حمایتی از توسعه شبکه‌های اجتماعی
  • رونمایی از موتور بومی توسعه شبکه‌های اجتماعی برخط (موتوشاب)
  • رونمایی از اسناد توصیه‌های امنیتی و حریم خصوصی برای متولیان شبکه‌های اجتماعی
  • رونمایی از بسته‌های آگاهی‌رسان فعالیت امن در شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های تخصصی
متن خبر سخنرانی‌های علمی و راهبردی روز اول کارگاه‌های علمی و فنی روز دوم

‫ فرهنگ انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی (2)

مسائل اخلاقی انتشار محتوا در محیط‌های کسب‌وکار

در این آگاهی‌رسانی قصد داریم در ادامه مطالب مطرح شده در مورد اصول کلی رعایت اخلاق در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در آگاهی‌رسانی شماره ۱ از سری «فرهنگ انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی»، به‌طور مشخص‌تر به بیان مسائل و چالش‌های اخلاقی حوزه‌های مرتبط با کارکنان و مدیران کسب‌وکارها در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. زمانی که یک کارمند به‌طور غیرمسئولانه در شبکه اجتماعی سازمان و یا شبکه‌های اجتماعی عمومی فعالیت ‌کند و به تولید محتوا ‌پردازد، پتانسیل به خطر انداختن منافع سازمان و سایر کارمندان وجود خواهد داشت. این امر مخصوصا هنگامی که فعالیت‌های کارمند، تعهد شرکت به مسائل اخلاقی را زیر سوال برده و موجب به خطر افتادن اعتماد عمومی به صداقت سازمان شود، اهمیت بیشتری دارد.

فرهنگ انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

برای مثال می‌توان مورد شرکت نستله (Nestle) را مطرح نمود. در مارس 2011 یک کارمند شرکت که مسئول مدیریت محتوای صفحه هواداران شرکت در یک شبکه اجتماعی بود، نظرات توهین‌آمیزی در پاسخ به نکات منفی گفته‌شده توسط بعضی از مشتریان شرکت انتشار داد. این رفتار اصول اخلاقی شرکت و تعهد آن‌ها به «اجتناب از هر عمل مخرب و تهدید‌رسان به شرکت و شهرت و اعتبار آن» را زیر سوال برد و موجب واکنش‌های شدید از سوی مشتریان گردید. مساله‌ای که به تهدید به تحریم شرکت از سوی مشتریان و درخواست‌های متعدد ایشان مبنی بر برخورد با خاطی انجامید.

از سوی دیگر، ممکن است کارکنان نظرات منفی در مورد شرکت محل کار خود را در صفحات اجتماعی شخصی انتشار دهند. این مساله برای شرکت‌ها و سازمان‌ها از منظر کنترل دشوارتر خواهد بود. در یک بررسی جامع مشخص شده است که حدود یک‌سوم از کارفرمایان مورد بررسی سیاست‌های ویژه و گروه‌های تخصصی مشخصی برای در نظر گرفتن فعالیت‌های نامناسب و اشاعه نظرات نادرست و غیراخلاقی در مورد شرکت توسط کارکنان خود اتخاذ کرده و به کار گرفته‌اند.

مسائل اخلاقی مرتبط با فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات

دامنه وسیع و سرعت رشد شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را به ابزار مؤثری جهت استفاده توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمینه‌های بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات کرده است. در هر شکلی از بازاریابی، سازمان‌ها موظف به مسئولیت‌پذیری در امور تبلیغ و ارائه اطلاعات درست و منطبق بر واقعیت هستند. ذات و طبیعت تعاملی شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل بیشتر و مستقیم‌تر با مشتریان را به سازمان‌ها نسبت به دیگر ابزارها می‌دهد که طبیعتا چالش‌های اخلاقی جدیدتری را پیش می‌آورد.

ایجاد صفحات و پروفایل در شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها به جهت تبلیغ کالا و خدمات تقریبا فراگیر شده است. برای اجتناب از فریب مشتریان، کارکنان می‌بایست در هنگام تبلیغ و یا نوشتن مطلب در مورد محصولات تأکید کنند که به‌عنوان نماینده شرکت در حال فعالیت هستند. دادن اطلاعات غلط و نادرست در مورد کیفیت محصولات و خدمات در شبکه‌های اجتماعی و سواستفاده از اعتماد مشتریان برای فروش بیشتر با استفاده از این ابزار مسئله‌ای است که هم از سوی سازمان‌ها و هم ارگان‌های نظارتی می‌بایست لحاظ و از آن اجتناب شود.

شرکت‌ها و سازمان‌ها همیشه باید توجه داشته باشند که بایستی به صورت مداوم بر فعالیت‌های نمایندگان تبلیغاتی شرکت در شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشند، چرا که ممکن است اعتبار شرکت توسط این کارکنان به عنوان نمایندگان قانونی شرکت در شبکه‌های اجتماعی، با تهدید مواجه شود. برای مثال اگر یک کارمند در زمان فعالیت به عنوان نماینده شرکت از این ابزار در راستای اهداف خود سواستفاده کند و فعالیت‌های مغایر با اخلاق انجام دهد می‌تواند شهرت و اعتبار شرکت را خدشه‌دار نماید.

مسائل اخلاقی مرتبط با یافتن نیروهای کاری

در سال 2011 بر اساس اطلاعات حاصل از پرسش‌نامه‌ای که از 800 نیرو‌یاب و متخصص منابع انسانی جمع‌آوری شد، مشخص شد که 64% از آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی برای جست‌وجو و ارزیابی نیروهای موردنظر خود استفاده کرده‌اند، این در حالی است که رشد شبکه‌های اجتماعی مختص کاریابی و فعالیت حرفه‌ای از آن زمان خود رشد چشم‌گیری داشته‌اند. این امر چالش‌های اخلاقی متعددی برای کارفرمایان در مورد حفظ و احترام به حریم خصوصی افراد و کارکنان به وجود می آورد. سوال اخلاقی مهم در این حوزه این است که آیا اساسا قضاوت‌کردن و تصمیم‌گیری در مورد توانایی و صلاحیت افراد برای احراز پست از طریق اطلاعات شخصی جمع‌آوری‌شده از شبکه‌های اجتماعی و صفحات آن‌ها کار عادلانه و اخلاقی است؟ در برخی موارد، این اطلاعات ممکن است در مورد رخدادهای گذشته زندگی شخصی افراد باشد که می‌تواند موجب قضاوت نادرست و بر مبنای گذشته افراد باشد. در این مورد پیشنهاد می‌شود افراد سعی به حذف اطلاعات وقایع گذشته خود از صفحات اجتماعی که می‌تواند کار و زندگی فعلی آن‌ها را تحت شعاع قرار دهد، نمایند.

در صورتی که شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی به منظور نیرو‌یابی استفاده کنند، قبل از هر چیز لازم است یک سیاست مشخص و شفاف جهت اجتناب از بروز مسائل غیراخلاقی و خلاف موازین راستی و صداقت تبیین کنند و کارمندان نیرویاب خود را ملزم به رعایت آن نمایند. همچنین چه بهتر است اگر این سیاست‌ها را از طریق پرتال یا شبکه‌‌های اجتماعی در اختیار عموم قرار دهند.

وظیفه دقت و محافظت

شبکه اجتماعی مرزهای میان زندگی شخصی و حرفه‌ای را ناواضح می‌کند. تیره‌شدن مرز میان زندگی کاری و شخصی می‌تواند وظیفه سازمان‌ها برای مراقبت و نظارت بر کارکنان را دشوار ‌کند. برای مثال نظارت بر مواردی نظیر پرخاشگری مجازی کارکان به یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی سخت خواهد بود (علی‌الخصوص هنگامی که کارکنان از حساب‌های کاربری ساختگی استفاده کنند). در حال حاضر مسائل اینچنینی در محیط کار و ارائه نظرات مخرب، تبعیض‌آمیز و توهین‌آمیز کارکنان درباره یکدیگر مساله‌ای رایج در محیط‌های کاری و نیازمند توجه سازمان‌ها است. چالش اصلی سازمان‌ها در این حوزه تعیین سیاست‌های صریح و شفافی برای کنترل استفاده کارکنان از شبکه‌های اجتماعی بدون متشنج‌کردن فضای کاری و مهم‌تر از آن بدون تحت تاثیر قرار‌دادن آزادی‌های بیان عقیده و نظرات سازنده و انتقادی است.

فرهنگ انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

شرکت‌هایی که از چنین رویکردهای کنترلی استفاده می‌کنند، حتما بایستی با برقراری ارتباط مناسب با کارکنان و اطلاع‌رسانی‌های کافی ضرورت اتخاذ چنین سیاست‌هایی را برای ایشان توضیح دهند. وجود راهنماهای شفاف و روشن برای کمک به‌ قاعده‌مندی نظارت و تنظیم حدود برای اجتناب از سو استفاده‌های بالقوه ضروری است.

ایجاد سیاست‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سازمان

برای مقابله با چالش‌هایی که شبکه‌های‌ اجتماعی می‌توانند ایجاد ‌کنند، شرکت‌ها و سازمان‌ها نیاز دارند که ارزیابی کاملی از تحدید‌های ممکن داشته باشند و در مورد چالش‌های ایجادشده توسط شبکه‌های اجتماعی پیش از استفاده از آن آگاهی کامل پیدا کنند. پس از شناسایی تحدید‌ها بایستی سیاست‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتوا در آن برای شرکت یا سازمان تدوین شود.

از طریق سیاست استفاده از شبکه اجتماعی که در آگاهی‌رسانی‌های سری «امنیت کسب‌و‌کارها در شبکه‌های اجتماعی» به طور مفصل به آن‌ها پرداخته شد، شرکت­ها و سازمان ها می‌توانند توصیه‌ها و الزاماتی برای کارکنان در مورد چگونگی فعالیت و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و مواجهه با چالش‌های اخلاقی مربوط به آن وضع کنند. این سیاست‌ها تببین‌کننده چارچوب‌های اخلاقی فعالیت‌های کارکنان در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ چه فعالیت‌هایی که از طرف شرکت و به نمایندگی از آن توسط کارکنان انجام می‌شود و چه فعالیت‌های شخصی کارکنان که در مورد اخیر شامل مواردی همچون پرخاشگری و آزار و عدم رعایت حریم خصوصی دیگر کارکنان و غیره می‌شود. به عنوان مثال در چارچوب سیاسی یک سازمان مربوط به رعایت اخلاق شبکه‌های اجتماعی کارکنان آمده است: «مسئولیت اخلاقی شما در قبال شرکت تنها منوط به زمان‌های حضور فیزیکی در شرکت نیست.»

توجه شود سیاست‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بایستی با راهبردهای سازمان در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار اعم از ارتباطات داخلی و خارجی، منابع انسانی، تجارت، اخلاق و غیره هم‌راستا باشد. همچنین به دلیل تغییرات سریع و توسعه روزافزون شبکه‌های اجتماعی، این سیاست‌ها بیش از سایر سیاست‌های سازمان به بازنگری، تغییر و توسعه نیازمندند. یک سیاست استفاده از شبکه‌های اجتماعی در یک سازمان هنگامی موثر خواهد بود که از طریق ارتباط میان کارکنان و کارفرما توسعه یابد. این مساله تضمین می‌کند که رهنمودها و سیاست‌ها، عادلانه و موردپذیرش طرفین باشد.

یکی از موارد دیگری که در تدوین سیاست‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد، مدیریت انتظارات مشتریان و سایر ذینفعان شرکت‌ها در تعاملاتشان با پروفایل شرکت در شبکه‌ اجتماعی است. این امر می‌تواند از طریق صفحه «شرایط استفاده» با بیان نکاتی مانند زمان‌هایی که صفحه تحت نظارت است و یا شرایط حذف نظرات و عبارات توهین‌آمیز و منفی و غیره و همچنین تاکید بر این نکته که نظرات بیان‌شده ارزیابی‌ شده و پس از تایید نشر داده می‌شود و مثال‌هایی از قبیل انجام ‌گیرد.


نظرات

بدون نظر
شما برای نظر دادن باید وارد شوید