امروزه با رشد روزافزون فضای مجازی و افزایش چشمگیر تعداد وبگاهها، SEO یا سئو (برگرفته از حروف اول عبارت Search Engine Optimization) یکی از ویژگیهای مهم جهت افزایش دسترسپذیری به سامانههای تحت وب و رشد کسبوکار آنها است. این قابلیت مفید هماکنون در نسخه جدید موتوشاب راهاندازی شده است.
هنگامیکه کاربر، عبارتی را بهصورت برخط جستجو میکند، بسیاری از موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو، عبارت واردشده را در میان میلیونها وبگاه اندیسگذاری شده جستجو میکنند. در مرحله اول این موتورها نتایجی را که بیشترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده دارند، غربال میکنند، که به این مرحله بررسی ارتباطی میگویند.
در مرحله دوم نتایج غربالشده را بر اساس محبوبیت در ارائه اطلاعات (کدام نتیجه تاکنون تعداد مراجعات بیشتری داشته است)، امتیازدهی کرده و به کاربر ارائه میکنند، نام این مرحله بررسی محبوبیت است.
هدف اصلی SEO، بهبود وبگاه از جهت بررسی دو مرحله ذکرشده توسط موتورهای جستجو است، بهگونهای که وبگاه مورد نظر جزو اولین گزینههای پیشنهادی به کاربر باشد.
موتوشاب بستر SEO را در هسته اصلی خود به صورت کاربرپسند پیادهسازی کرده است. هر صفحه دارای فرابرچسبهایی (Metatag) است که محتوای داخل صفحه را توصیف میکنند. فرابرچسبها عموماً در هنگام مشاهده یک صفحه قابل رؤیت نیستند و تنها در کد منبع صفحه قرار میگیرند. این فرابرچسبها اطلاعات مفیدی در اختیار موتورهای جستجو درباره محتویات صفحات وبگاه میگذارند.
در سامانههای مبتنی بر موتوشاب، در تنظیمات مدیریت سامانه و در بخش سئو، میتوان عناوین، توضیحات و کلمات کلیدی فرابرچسبهای بخشهای مختلف سامانه به همراه برخی از افزونهها را مشاهده و ویرایش نمود.
برای هر افزونه موجود در SEO میتوان به صورت دلخواه تعیین کرد کدامیک از زیربخشهای افزونه مورد نظر برای دسترسی SEO شاخصگذاری شوند. همچنین با مراجعه به سند توسعه میتوان افزونه دلخواه خود را به بخش تنظیمات SEO اضافه کرد. برای حفظ حریم خصوصی، تنها دادههایی که با حریم خصوصی عمومی تولیدشدهاند در اختیار SEO قرار داده میشوند.
نظرات